lördag 1 oktober 2011

Glas och aska av Ann Syréhn Tomasevic

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Orden klibbar som kåda vid mina ögon."
"Barnaögon. Havsögon. Som när solen leker på vattenytan en sommardag, så livet står stilla och människorna lever i fred med varandra."
"Han hatade att svettas, dropparna i pannan och fläckarna på skjortan var som ett bevis på att han inte hade full kontroll över sig själv."
"Jord, kejsare och flagga kan ändras hur som helst, makt och pengar blir till grus och aska. Länder och gränser är bara människans påfund."
"Det underbaraste med Bayern var bergen som låg som gröna jättar runtom staden - i solljuset lockade och ofarliga, men när skymningen föll och skuggorna kröp allt längre nerför bergssluttningarna var det lätt att föreställa sig att där bodde både troll och människoätande vilddjur."
"De var som de första människorna på jorden, ingen före dem hade älskat så hett eller gråtit så mycket, inga känslor varit starkare, ingens tankar lika missförstådda."
"Ingenting går upp mot att skriva med bläck - orden flyter lätt, nästan som om de rann direkt ur hjärnan och via blodomloppet fram till handen, ut genom pennans guldspets och ner på pappret."
"Festklädda människor rörde sig som i ett akvarium, böljande fram och åter som vore deras verkliga element vatten och inte luft."
"Samtiden blir tydlig först när den blivit historia."
"Livet väljer åt dig, och döden. Döden är ingen samtalspartner, med honom kan du inte köpslå och förhandla."
"Tankarna ligger som högar i smutstvätt i mitt huvud. De måste sorteras efter art och färg, tvättas, vikas, komma ut nystrukna i prydligt svarta rader ur valsen på min Olvetti."
"Jorden var rik på järn här: kala fläckar av scharlakansröd mull lyste bland det gröna, som hudlöst kött."

Det här är Ann Syréhn Tomasevics debutroman och det är en bra debut. Det är en bra berättelse om svenska journalisten Amanda som ärver en ring av Lili och bestämmer sig för att söka information om Lili och ringen. Det blir på så sätt två parallella handlingar, en om Amanda i jagform och en om Lili med en allvetande berättare. Man kommer aldrig riktigt nära Lili och det saknar jag. Jag skulle vilja veta hur hon kände och vad hon tänkte när hon t.ex. träffade sin blivande man. Men som sagt det är en bra berättelse som tar oss med till Österrike, Tyskland och USA under första- och andra världskriget.

Första meningen i boken: "Jag reser med tåg, för det är så jag måste närma mig staden."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Förlag: Bonnier Pocket
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 201102
Antal sidor: 535
ISBN10: 9174291599
ISBN13: 9789174291599

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Sandras bokhylla, Marias böcker, Bokstödet, Inreda med böcker och Bokmalen

Inga kommentarer: